زباله، گرگ‌ها را به خانه‌ها نزدیک می‌کند / حضور پلنگ در خارو مستندسازی می‌شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان گفت: یکی از دلایل اصلی نزدیک شدن گرگ به حاشیه مناطق مسکونی شهری و روستایی، دفع نامناسب زباله‌های انسانی است.

حسین شواخی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در یک سال گذشته دو مورد گزارش‌ مکتوب حمله گرگ، در اداره حفاظت محیط زیست ثبت شده است، ولی گزارش‌های تلفنی و شفاهی بسیاری از دامداران در سطح شهرستان داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در قوانین اداره محیط زیست هیچ‌گونه پرداخت خسارت کامل به مالباختگان حمله گرگ وجود ندارد، افزود: با توجه به بازدید همکاران از محل‌های حمله گرگ، بیش از ۹۰ درصد موارد دامداران مقصر هستند، زیرا این افراد هیچ‌گونه موارد حفاظتی و ایمنی را برای محل دامداری خود در نظر نگرفته‌اند و این بی‌تفاوتی باعث خسارت‌های احتمالی شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان تصریح کرد: اداره محیط زیست بخشی از خسارت‌هایی را که توسط حیات وحش به دامداران و یا کشاورزان وارد می‌شود، پرداخت می‌کند، اما آن‌ها باید سرمایه‌های خود را بیمه حوادث کنند.

شواخی با بیان اینکه شرایط فصل زمستان در ارتفاعات و مناطق کوهستانی متفاوت و گرگ‌ها و دیگر حیوانات وحشی مجبور می‌شوند به مناطق پایین‌تر و حاشیه شهری و روستایی مهاجرت کنند، گفت: شاید یکی از دلایل اصلی نزدیک شدن گرگ به حاشیه مناطق مسکونی شهری و روستایی، دفع نامناسب لاشه‌ها توسط مرغداری‌ها و دامداری‌ها، دفع نامناسب زباله‌های انسانی و … است‌، چرا که جمعیت سگ‌های بدون صاحب نیز افزایش یافته است. انتظار می‌رود مرغداری‌ها، دامداری‌ها و حتی شهروندان در راستای کاهش این نوع حواث، به این اقدامات بیش از بیش توجه داشته باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان با اشاره به اینکه در فصول سرد به دلیل کمتر شدن غذا، احتمال نزدیک شدن حیوانات وحشی مانند گرگ به روستاها و سایر مناطق مسکونی وجود دارد، گفت: گرگ به طور معمول به محل زندگی انسان‌ها و مناطق شهری نزدیک نمی‌شود، مگر در صورتی که هار شده یا به شدت گرسنه باشد.

حضور پلنگ در خارو مستندسازی می‌شود

شواخی با اشاره به وجود گونه پلنگ در منطقه حفاظتی خارو اردستان، افزود: چند سال گذشته در پناهگاه حیات وحش خارو گزارشی از وجود پلنگ داشتیم، ولی نتواستیم مستنداتی در این زمینه تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه از وجود پلنگ در منطقه حفاظتی خارو مطمئن هستیم، ولی مستنداتی تهیه نشده است، خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات عمرانی پاسگاه پناهگاه حیات وحش خارو، در تلاش هستیم تا این منطقه تجهیز شود و به زودی دوربین‌گذاری بیشتری برای تهیه مستندات وجودِ پلنگ در منطقه تهیه شود.

پست بعدی

انهدام ۱۷۱ باند سرقت در اصفهان

ج بهمن 8 , 1400
فرمانده انتظامی استان اصفهان از انهدام ۱۷۱ باند سرقت طی ۱۰ ماهه امسال خبر داد و گفت: طی این مدت ۲۹۳ میلیارد تومان اموال مسروقه کشف و به مال‌باختگان مسترد شد. سردار محمدرضا میرحیدری در حاشیه دهمین جلسه قرارگاه مبارزه با سرقت فرماندهی انتظامی استان اصفهان، اظهار کرد: در این […]