تداوم روند روبه رشد ترانزیت از قلمرو کشور

مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل و نقل بین المللی این سازمان در گفت و گو با روزنامه ایران از رشد 20 درصدی ترانزیت جاده ای در 6 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در 6 ماهه امسال 5 میلیون تن کالا از بخش جاده ای ترانزیت شده است که این میزان ترانزیت معادل کل ترانزیت (ریلی – جاده ای) سال 99 است. همچنین میزان ترانزیت جاده ای در شهریور امسال برابر 791 هزار تن است.
وی افزود : بخش زیادی از رشد ترانزیت به خاطر گشایش دوباره محورهای ترانزیتی و مرزهای ترکمنستان است که در گفت و گوهای دولت با کشورهای همسایه و همچنین رایزنی ها در اجلاس شانگهای، مسیر ترکمنستان دوباره بازگشایی شده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری با اشاره به آغاز دوباره مراودات جاده ای با ترکمنستان گفت: در حال حاضر روزانه 100 کامیون از ترکیه به مقصد آسیای میانه و یا برعکس، از ایران ترانزیت کالا دارند.
به گفته هدایتی بعد از اجلاس شانگهای، ترکمنستان محدودیت های ترانزیتی و همچنین عوارض 1.5 دلاری به ازای هر کیلومتر را برای ناوگان ایران برداشته است. به این ترتیب شرایط خوبی هم برای ترانزیت و هم برای صادرات کالا به ترکمنستان و از آنجا به کشورهای آسیای میانه و روسیه فراهم شده است.
وی همچنین اظهار داشت : با باز شدن مرزهای ترکمنستان ترانزیت کالا به صورت حمل یکسره (جاده ای یا ریلی) از بندرعباس به مقصد آسیای میانه و روسیه امکان پذیر شده و گشایشی بزرگ در ترانزیت این منطقه ایجاد شده است.
هدایتی افزود: بازگشایی دوباره کریدورهای ترانزیتی با تحریم روسیه وارد مرحله جدیدی شده است. قبل از این، شاخه غربی کریدور شمال- جنوب(مسیرروسیه-آذربایجان- ایران) بیشترین فعالیت را داشت اما با بسته شدن مرزهای روسیه با اروپا، شاخه شرقی یا میانی (خلیج فارس-ترکمنستان -آسیای میانه -روسیه) و بخصوص شاخه جنوبی کریدور شمال -جنوب (چین-ترکمنستان-ایران- ترکیه) با تقاضای زیاد بار مواجه است. شاخه میانی کریدور شمال- جنوب در حال حاضر از بار اشباع است و بیشترین توجه به شاخه جنوبی کریدور شمال- جنوب است که از ایران می گذرد.
وی خاطرنشان کرد : پیش از تحریم روسیه روزانه حدود 1.5 میلیون تن بار چین از آسیای میانه و با حمل ترکیبی به اروپا می رفت اکنون از شاخه جنوبی کریدور شمال- جنوب بار چین به مقصد ترکیه و بالعکس با حمل یکسره زمینی (جاده ای-ریلی) امکان انتقال را دارد.

پست بعدی

راهکارهای جدید ترویج حمل و نقل سبز

د آبان 9 , 1401
راه‌حل‌های جابجایی حمل‌ونقل سبز به انتخابی برای بسیاری در طول همه‌گیری تبدیل شد و با بازگشت کارکنان به شهرها و از سرگیری خدمات حمل‌ونقل انبوه، ازدحام در حال افزایش است و باید راهکارهایی برای تشویق گزینه‌های جدید تحرک در درازمدت، بدون کاهش حمل‌ونقل انبوه ارائه شود. به نقل از ویفروم، […]