زاینده‌رود جاری شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: بازگشایی آب سد زاینده رود در این مرحله به میزان مشابه بهمن ماه پارسال از بامداد امروز به مدت ۱۰ روز افزایش یافت.

زینلیان با ابراز خرسندی از بازگشایی آب زاینده رود همزمان با ایام نوروز و حضور میهمانان و مسافران در این استان گفت: امکان جریان دائمی آب در بستر رودخانه وجود ندارد.

او امیدوار است این بازگشایی محدود از نظر مباحث زیست محیطی و جلوگیری از فرونشست موثر واقع شود و بخشی از نیاز آبی کشاورزان شرق اصفهان تامین شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیش از این اعلام کرده بود خروجی سد زاینده رود با توجه به نزولات جوی پنجم فروردین ماه به مدت ۱۰ روز افزایش می‌یابد و جریان زاینده رود احتمالاً ۲ روز پس از این تاریخ به شهر اصفهان و پس از آن به اراضی کشاورزی شرق خواهد رسید.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده رود با حدود ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در فلات مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در سال‌های گذشته بطور زمان بندی شده جریان داشت و آب زاینده رود برای کشت بهاره و پاییزه کشاورزان در شرق و غرب اصفهان از سد رهاسازی می‌شود؛ این رودخانه در زمان حاضر در اصفهان خشک است.

پست بعدی

جابه‌جایی ۱۳۵ هزار نفرمسافر از طریق پایانه‌های مسافربری اصفهان

ش فروردین 6 , 1401
علی اکبر رسالت گفت: از بیست‌وپنجم اسفند سال گذشته تا روز چهارم فروردین ۵۸ هزار نفر مسافر از پایانه‌های شهر وارد و ۷۷ هزار نفر مسافر از همین طریق از شهر خارج شدند. در این مدت جابه‌جایی مسافران از ۹ هزار سرویس اتوبوس، مینی‌بوس و سواری ثبت شده. از بیست‌وپنجم […]