سواحل زاینده رود در انحصار مجتمع‌های تفریحی دستگاه‌های دولتی

چادگان کیلومتر‌ها با دریاچه سد زاینده‌رود ساحل دارد، اما مردم این منطقه و گردشگران به واسطه نگهبانی‌های ایجاد شده توسط مجتمع‌های تفریحی دستگاه‌های دولتی مختلف امکان دسترسی آسان به ساحل را ندارند. رهبر معظم انقلاب در همین رابطه ۲۰ سال پیش تذکراتی را به مسؤولان داده‌اند که همچنان مورد غفلت واقع شده.

 رئیس‌جمهور در نشست خبری که در سفری به گیلان داشت، به همه دستگاه‌های اداری دستور داد تا نسبت به آزادسازی سواحل، در اسرع وقت عمل کنند؛ بعد از این دستور، دفتر رئیس‌جمهور نامه‌ای با قید «فوری و بدون استثنا» به همه دستگاه‌های اداری ارسال کرد که در آن آمده بود «کلیه دستگاه‌های دولتی موظفند نسبت به آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز مجاز قانونی اقدام کنند».

پیرو دستور رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل، حسین محمدصالحی دارانی  نماینده مردم فریدن، چادگان، فریدونشهر و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار پیگیری آزادسازی سواحل حوضه دریاچه سد زاینده‌رود شد.

سواحل زاینده رود در انحصار مجتمع‌های تفریحی دستگاه‌های دولتی



نامه نماینده مردم چادگان به رئیس جمهور

بعد از آن بود که معاون اجرایی رئیس‌جمهور در نامه‌ای به استاندار اصفهان خواستار پیگیری موضوع و انجام اقدامات لازم در صورت عدم آزادسازی دریاچه و عدم دسترسی مردم به آن شد.

سواحل زاینده رود در انحصار مجتمع‌های تفریحی دستگاه‌های دولتی




نامه معاون اجرایی رئیس جمهور به استاندار اصفهان

پیرو این دستور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، در نامه‌ای به فرمانداری چادگان، شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان و سازمان عمران زاینده‌رود، خواستار پیگیری فوری موضوع و انجام اقدامات لازم شد.

نامه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان به فرماندار چادگان

سواحل زاینده رود در انحصار مجتمع‌های تفریحی دستگاه‌های دولتی


بر همین اساس به سراغ فرماندار چادگان رفتیم تا اقدامات انجام گرفته در این خصوص را پیگیری کنیم.

در صورت تخلف، با دادستانی وارد عمل می‌شویم

سرپرست فرمانداری شهرستان چادگان در ارتباط با آزادسازی حریم رودخانه و دریاچه زاینده‌رود گفت: ما به این موضوع به همراه دادستانی چادگان وارد شدیم و در حال بررسی هستیم، ولی خیلی از این مکان‌ها یا ویلا‌هایی که متعلق به دستگاه‌های دولتی یا بخش خصوصی است، در حریم نیستند؛ بسیاری از ویلا‌ها در حریم نیستند، چون خود آب منطقه‌ای قبل از ساخت وساز، حریم را برای این‌ها اعمال کرده است و حتی در بعضی از موارد بیشتر از حریم را هم رعایت کرده‌اند.

به گفته جواد شمسی‌پور با این حال، ما به همراه دادستانی داریم تمام این‌ها را بررسی می‌کنیم که اگر مشکلی داشته باشد، سریعا به آن‌ها دستور عقب‌نشینی بدهیم؛ در چادگان ما ویلا‌های سازمان عمران را هم داریم که دسترسی آن برای مردم آزاد است و فقط به خاطر اینکه حوزه دریاچه است و باید برای تأمین امنیت آب بعضی از موارد رعایت شود، در ورودی این مجتمع، اسم و مشخصات فرد را ثبت می‌کنند و شخص می‌تواند وارد دهکده شود.

فرماندار شهرستان چادگان می گوید: حریم مربوط به رودخانه و حوضه دریاچه با حریم مربوط به ساحل خیلی متفاوت است و قبلا یک قانونی بوده و عوض شده است؛ ما در حال حاضر داریم با قانون جدید این موارد را بررسی می‌کنیم.

به گفته او دادستانی چادگان به آب منطقه‌ای نامه داده است که حریم‌ها را مشخص کنند تا بر اساس مرز حریم ما رسیدگی کنیم؛ قاعدتا اطراف دریاچه و رودخانه چنین چیزی نداریم، فقط مورد ارتش را باید بررسی کنیم که چرا سیم خاردار کشیده‌اند و اگر پاسخ قانع‌کننده‌ای ندادند، ما وارد عمل خواهیم شد؛ البته دادستانی به این دستگاه نامه زده است.

سواحل زاینده رود در انحصار مجتمع‌های تفریحی دستگاه‌های دولتی


برخی از دستگاه‌ها راه دسترسی مردم را با سیم خاردار مسدود کرده‌اند

حسین محمدصالحی، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با دسترسی مردم به سواحل دریاچه زاینده‌رود گفت: خیلی از دستگاه‌های دولتی در محدوده‌ای که به دریاچه دسترسی دارند، نرده یا سیم خاردار کشیدند، به گونه‌ای که به آب رسیده   و راه ساحل را بسته‌اند و امکان عبور و مرور از طرف ساحل وجود ندارد.

 دادستان شهرستان از این مناطق بازدید کرده است و قرار شد این بازرسی‌ها را به همراه شورای شهر ادامه دهند و تکمیل کنند و یک گزارش به ما ارائه دهند.

 مجتمع تفریحی سازمان عمران زاینده‌رود (متشکل از مجموعه ویلا‌های شخصی، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی)، شهرداری چادگان، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، پایگاه تاکتیکی دریایی شهید تفضلی هوانیروز، مجتمع ویلایی نیروی هوایی ارتش، مجموعه توپخانه نیروی زمینی ارتش، ذوب‌آهن، مجتمع کمال، مجتمع وحدت، صدا و سیما، سازمان نظام مهندسی، اداره برق در روستای آبادچی و مهمانسرای نیروگاه اصفهان در سد زاینده‌رود از جمله دستگاه‌هایی هستند که یا مجتمع‌های جداگانه تفریحی در چادگان احداث کرده‌اند و شهروندان چادگان و عموم مردم برای استفاده از ساحل آب باید از نگهبانی این مجتمع‌ها عبور کنند و در صورت عدم صدور مجوز از سوی این مجتمع‌ها مردم و گردشگران امکان ورود به آن را نخواهند داشت.

سخنان مهم رهبر انقلاب درباره ویلاسازی در چادگان

رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۵ شهریورماه ۱۳۸۰ در دیدار با رئیس جمهور اعضای هیات دولت فرمودند: در همین چند ماه قبل دو گزارش جداگانه از بوشهر و اصفهان به من رسید که به معنای حقیقىِ کلمه، خواب را از چشم من ربود؛ هر دو هم مربوط به دستگاه‌های دولتی بود. گزارش اصفهان مربوط به محل سدّ است؛ مظهر فاصله و درّه بین وضع زندگی قشر‌های فقیر و قشر‌های دولتی. در آن‌جا خانه‌ها و ویلا‌هایی ساخته‌اند – البته بخش خصوصی هم هست، اما دولت هم در آن‌جا از این کار‌ها کرده است – کنارشان هم مردم زندگی عادی‌ای ندارند؛ نان ندارند که شکمشان را سیر کنند؛ دروازه هم گذاشته‌اند که کسی حق ندارد از آن‌جا عبور کند و به آن طرف برود!

از طرفی هم ساحل دریاچه زاینده‌رود در برخی مکان‌ها با فنس یا سیم‌خاردار مسدود شده است و امکان تردد از زمین‌های کشاورزی به ساحل وجود ندارد.

منبع: فارس

پست بعدی

نهال کاری مدال آوران ورزشی و هنری در منابع طبیعی نوش آباد

پ اسفند 12 , 1400
برگزیده کشوری همیار طبیعت گفت: برنامه احیای منابع طبیعی نوش آباد از بهمن سال گذشته با مشارکت تشکل‌های مردمی شهر آغاز شد و اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان آران و بیدگل نیز زمینی به وسعت پنج هکتار به این برنامه اختصاص داد. سید تقی عمارتی نوش آبادی گفت: امسال دومین […]