دستیابی دانشمندان ایرانی به واکسن اُمیکرون

در اطلاعیه روابط عمومی شفافارمد آمده است: شیوع سویه اومیکرون و انتشار گزارشات علمی مبنی بر فرار این سویه از آنتی بادی‌های تولید شده توسط واکسن‌های فعلی و کاهش تأثیر‌گذاری آن‌ها، نگرانی‌های عمده‌ای ایجاد کرد و سازمان بهداشت جهانی در دی ماه، ضمن انتشار اطلاعیه‌ای سیاست تکرار دوز‌های بوستر را رویکرد پایداری ندانسته و تولید کنندگان واکسن را به بروزرسانی واکسن‌ها متناسب با سویه‌های غالب توصیه نمود.

این اطلاعیه می‌افزاید: شفافارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام با رصد یافته‌های علمی و ضمن مشورت با متخصصین این حوزه، تولید واکسن اختصاصی اومیکرون را یک ماه پس از شناسایی این ویروس در کشور به نتیجه رساند و مطالعه واکسن به روز شده را روی مدل حیوانی اجرا نمود.

در ادامه با اشاره به انتشار مستندات این واکسن نیز عنوان شده: نتایج اولیه مطالعات این واکسن به روز شده، نشان‌دهنده خنثی سازی ۱۰۰٪ سویه اومیکرون توسط واکسن جدید و بی‌خطری آن در مطالعات حیوانی است که گزارش این مرحله از مطالعات بصورت پیش مقاله در سایت بیوارکایو منتشر گردید.

شفافارمد درخصوص مراحل تولید و توزیع این واکسن نیز خاطرنشان کرده: کارخانه شفافارمد با توجه به سرعت بی‌سابقه انتشار این سویه در سطح جامعه و نیز نتایج امیدوارکننده مطالعات حیوانی، تولید انبوه واکسن مختص این سویه را شروع کرده و درکنار آن شیوه نامه پیشنهادی اجرای مطالعه بالینی واکسن جهت تصمیم‌گیری را به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و کمیته اخلاق جهت اخذ مجوز‌های لازم ارائه کرده است.

پست بعدی

سامانه بارشی جدید از جمعه وارد اصفهان می‌شود

چ بهمن 27 , 1400
محمد رضا رفیعی گفت: سامانه ناپایدار از اواخر وقت روز جمعه به استان وارد می‌شود که بارش‌های برف و باران را برای روز‌های شنبه و یکشنبه در بیشتر مناطق استان و بویژه در مناطق غربی بدنبال خواهد داشت. گذر موج ناپایدار ضعیفی نیز برای امروز و فردا به مناطق شمالی […]