فرزاد دادخواه در جلسه هماهنگی حملونقل شهری و جادهای اربعین با بیان اینکه مراسم اربعین حماسهای است که تعداد زائران آن قابل پیشبینی نیست، اظهار کرد: سال گذشته نقل و انتقالات بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر از اصفهان با اتوبوس انجام شد و ۴۰۰ دستگاه در روز، بازگشت زائران را برعهده داشتند. حدود ۲۰ درصد […]
فرزاد دادخواه در جلسه هماهنگی حملونقل شهری و جادهای اربعین با بیان اینکه مراسم اربعین حماسهای است که تعداد زائران آن قابل پیشبینی نیست، اظهار کرد: سال گذشته نقل و انتقالات بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر از اصفهان با اتوبوس انجام شد و ۴۰۰ دستگاه در روز، بازگشت زائران را برعهده داشتند. حدود ۲۰ درصد از زائران مراسم اربعین کشور بهطور معمول با ناوگان حمل و نقل این استان اعزام میشوند.
وی با اشاره به اینکه هر سال شاهد کم شدن ناوگانهای اختصاص یافته به اربعین هستیم، افزود: عمر متوسط ناوگان حمل و نقل اتوبوسهای اصفهان حدود هشت تا ۹ سال پیش، چهار تا پنج سال بود و اکنون به ۱۴.۵ سال رسیده است و علاوه بر کم شدن تعداد ناوگان، عمر بالای ناوگان منجر به خرابیهایی آسیبزا و بالا رفتن هزینه تعمیرات میشود.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان تصریح کرد: با خراب شدن ناوگانها، ناوگانی برای اعزام به صورت جایگزین وجود ندارد و یکی از دلایل کم شدن ناوگانها، از رده خارج شده تعدادی از اتوبوسها و فعالیت تعدادی از اتوبوسها در بخش خصوصی و صنایع بزرگ است.
وی با اشاره به اینکه قیمت بلیط اتوبوس بسیار پایین است، ادامه داد: با اقدامات ویژه انجام شده در استان اصفهان، از دیماه گذشته اصلاح قیمت بلیط اتوبوس اعمال شد که افزایش ۲۵درصدی داشت و نرخ بلیط اربعین نیز از ۱۶ مرداد ماه اعلام میشود.
وی با اشاره به شدت گرفتن حجم زائران چند روز مانده به روز اربعین اضافه کرد: تمام زائران شرکت کننده در مراسم اربعین حسینی ظرف مدت چهار روز باید به استانها بازگردند و نقل و انتقالات زائران استانهای همسایه اصفهان نیز با ناوگان اصفهان صورت میگیرد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان با بیان اینکه بخشی از ظرفیت ناوگان اصفهان توسط برخی از زائران استانهای دیگر اشغال میشود، افزود: به جز زائران اربعین که حمل و نقل آنها حائز اهمبت است، تعدادی از مسافران به خصوص برای استانهایی از جمله تهران، اصفهان و شیراز ثابت هستند و سرویسدهی به آنها نیز همزمان با زائران اربعین باید مورد توجه قرار داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته با مساعدت شهرداری اصفهان، تعدادی ون و اتوبوس شهری نیز در حمل و نقل زائران اربعین سهیم بودند و انتظار میرود سال جاری نیز این مساعدت انجام شود، تصریح کرد: پیشبینی میشود شاهد افزایش ۱۰ درصدی تعداد زائران اربعین سال جاری باشیم و حدود ۵ درصد ناوگان از سرویسدهی خارج شده است.
دادخواه با اشاره به مصوبه واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس و وجود مشکلات بسیاری در این خصوص ادامه داد: هر شرکت ۵۰ دستگاه سقف واردات دارد و بسیاری از مشکلات مذکور برطرف شده است، اما واردات ناوگان مصوب شده به اربعین سال جاری نخواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ میلیارد تومان برای یک دستگاه اتوبوس برآورد شده است، گفت: کمک از صنایع هر سال وجود دارد، سال گذشته نیز ناوگان صنایع در اربعین حسینی به کمک آمدند و انتظار میرود کمکها در سال جاری نیز تداوم داشته باشد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان اضافه کرد: زائران افغانستانی و پاکستانی از دیگر موضوعاتی است که در اربعین درگیر آن میشویم، سال گذشته تعداد بسیاری از این زائران وارد کشور شدند و وضعیت انتقال آنها شرایط بحرانی پیدا کرد، این زائران دیرتر از زائران ایرانی از اربعین بازمیگردند و پس از بازگشت نیز برای زیارت به قم و مشهد میروند.
وی با اشاره به اینکه مدیریت حمل و نقل این زائران دشوار و زمانبر است و سه تا چهار روز درگیر تیمی از این زائران خواهیم شد، افزود: با توجه به تجمع زائران در پایانه کاوه، در نظر گرفتن محل اسکانی موقت برای زائران گذری از اصفهان میتواند در بهبود وضعیت پایانه کاوه تاثیرگذار باشد.
دادخواه با اشاره به لزوم استفاده از تعمیرگاه سیار اتوبوسرانی اصفهان در مسیر اصفهان به الیگودرز و استفاده از اتوبوسهای شهری در نقل و انتقالات مسافتهای کم افزود: نقل و انتقالات زائران باید بیشتر به بخش خصوصی سپرده شود و طبق تجربههای موجود، ورود بخش خصوصی به این موضوع نتیجه بهتری داشته دارد.
وی با اشاره به اینکه احتمال وجود نارضایتیهایی در خصوص حمل و نقل مسافران و زائران اربعین وجود دارد، تصریح کرد: سعی بر این بوده است که سال گذشته بهتر از سال ۱۴۰۱ عمل کنیم و برنامهریزیهایی نیز در خصوص بهبود عملکرد مد نظر قرار گرفته است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان با بیان اینکه ورود و خروج زائران از مرز یکسان میتواند به بهبود عملکرد ناوگان حمل و نقل منتهی شود، ادامه داد: در بازه زمانی اربعین، نیازمند نصب دوربین در ورودی و خروجی پایانهها هستیم.
وی با بیان اینکه تمام مسیرهای ترددی کشور تحت پوشش دوربین است و با استفاده از امکان رصد فراهم شده، مدیریت شرایط بهتر میشود، گفت: شبکه شدن دوربینهای پایانهها و دوربینهای جادهای، نظارت، عملکرد و در نهایت رضایت زائران را بهبود میبخشد و استقرار شرکتهای سواری کرایه از دیگر مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد تا وضعیت انضباط پایانه کاوه بهبود یابد.